Dolar
15,8561
Euro
16,6798
GRAM ALTIN
931,15
BIST
2.402,36
Konya
hafif yağmur
19°C
Yeni Meram

ÇÖLYAK HASTALIĞI VE BESLENME

ÇÖLYAK HASTALIĞI VE BESLENME- Ümmü Gülsüm ETYEMEZ- Yeni Meram Gazetesi

A+
A-
04.01.2022 01:06
03.01.2022 17:08
0
1359
ABONE OL

Çölyak, genetik olarak yatkın bireylerde görülen otoimmün bir ince bağırsak hastalığıdır. En yaygın semptomları şişkinlik ve diyaredir. Bu hastalık; buğday, arpa ve çavdarda bulunan glutene karşı immün sistemin tepki vermesi ile ortaya çıkar.
Gluten nedir?
Başlıca buğday, arpa, yulaf, çavdarda ve bunlarla yapılmış her türlü ekmek, makarna, şehriye, erişte, kraker, simit, bisküvi, tarhana, hazır salça, ketçap, çikolata, şeker vb. pek çok gıdada bulunan kompleks bir proteindir.
Kimler glütensiz beslenmeli?
Yukarda da bahsettiğim gibi otoimmün bir ince bağırsak hastalığı olan Çölyak hastalığına sahip bireyler gluteni tolere edemezler; dolayısıyla glutensiz beslenmek durumundadırlar.
Glutensiz beslenmede yasaklı besinler:
Buğday, arpa, çavdar ve yulaf (Bazı bireyler yulafı tolere edebilirler ve yulaf tüketimini tercih edebilirler.)
İrmik, makarna, noodle, bulgur, şehriye ve kuskus
Pastanelerde satılan kraker, kek, poğaça, börek gibi hamur işleri
Vitamin ve mineraller ile zenginleştirilmiş unlar
Tam buğday unu, graham unları, kepekli un, galeta unu
Hazır çorbalar ve bulyonlar
Müsli, kahvaltılık gevrekler
Malt, malt aroması içeren bira, votka gibi içecekler
Glutensiz beslenmede serbest besinler:
Taze meyve ve sebzeler
Yumurta, tavuk, kırmızı et, hindi eti, balık ve diğer deniz ürünleri
Süt, , yoğurt, kefir, ayran, peynir gibi süt ve süt ürünleri
Kuru fasulye, nohut, mercimek, soya fasulyesi, barbunya gibi bakliyatlar
Fındık, ceviz, badem gibi kuruyemişler
Patates, mısır, pirinç, karabuğday, kinoa, teff, keten tohumu ve chia tohumu
Mısır nişastası ve patates nişastası
Mısır, soya, pirinç, patates ve fasulyeden yapılmış glutensiz unlar
Tüm katı ve sıvı yağlar
Toz şeker, beyaz şeker ve esmer şeker
Zayıflamada glutenin yeri nedir?
Şayet glutene karşı bir intolerans durumunuz yoksa glütensiz beslenmek sizi ne zayıf yapar ne şişman. Vücudumuzun fizyolojisi o kadar karmaşık bir yapıya sahip ki, kilo almanızın yahut verememenizin tek suçlusu sizce gluten olabilir mi? Önce kendinizi sorgulayın. Sizler, diyetten, spordan kaçıyor olabilir misiniz? Hadi bakalım, gerçeklerle yüzleşme zamanı.. Birini karalamak kolay; iç muhasebe yapabilmek asıl olay.
Eğer çölyak gibi bir hastalığınız ya da glutene karşı bir intoleransınız var ise de yasaklı ve serbest besinleri yukarıda sıraladım. Bu maddeleri dikkate alın.
Kendinize iyi bakın; sağlıcakla kalın.

DYT. ÜMMÜ GÜLSÜM ETYEMEZ
@dyt.ummugulsumetyemez

HABER YORUMLARI
  1. Henüz yorum yapılmamış.
    İlk yorumu yukarıdaki form aracılığıyla siz yapabilirsiniz.