Son dönemlerde özellikle ikinci el araç alımlarında vatandaş mağduriyeti artıyor. Uzmanlar beğendikleri aracı almadan önce detaylı bakım işlemlerinin oldukça önemli olduğunu vurguluyor. Araç alımlarında ekspertiz işlemi objektif ve bağımsız bir inceleme sağlayan doğruyu belirleme işlemi olarak tanımlanarak bir malın değerini belirlemede sıkça kullanılan yöntemlerin başında geliyor. Pilot Garage genel merkeze bağlı Konya Şubesi yetkilisi Arif Ceran konu hakkında gazetemize özel açıklamalarda bulundu. Ceran, “Araç alım satımında sıklıkla kullanılan ekspertiz işlemi araç alınmadan önce tercih edilen bir yöntem. Aracınızı almadan önce kurumsal bir firmada detaylı bir checkup yaptırmanız gerekir.”uyarısında bulundu. Günümüzde piyasada ekspertiz fiyatlarının firmadan firmaya değişiklik gösterdiğini ifade eden Ceran, “Müşterilerimiz fiyat konusunda çok takılıyor. Müşteriler benim verdiğim bir rakamı çok buluyor ucuz ekspertiz firmalarına gidiyor. Merdiven altı tabirle oralara gidiyor daha detaysız dar kapsamlı bir ekspertiz yaptırıyor” şeklinde konuştu. Ekspertiz yaptıracak vatandaşların kurumsal firmaları tercih ederek ilerde oluşabilecek hukuki müeyyidelerden de kaçınacağını dile getiren Ceran, “Satacağınız arabanızı kurumsal bir firma aracılığıyla ekspertiz yaptırmadığınızda ileride yaşanabilecek olumsuzluklara karşı sorunlarla karşılaşabiliyorsunuz. Çok karşılaştırdığımız olaylar arasında araç satıcılarının ellerindeki ekspertiz raporlarında yer alamayan kusurları bilmemesi. Alıcı ve satıcı arasında, satıcı diyor ki ‘ben bilmiyordum’ alıcı da diyor ki ‘kardeşim bak senin arabanda bu varmış ben bilmiyordum ben ekspertiz yaptırdım. Ekspere güvendim’ diyalogları ile sıklıkla karşılaşıyoruz.” şeklinde durumu özetledi.
KURUMSAL FİRMALARI SEÇİN
Araçların ekspertiz yapılırken detaylı bir şekilde kontrol ettirilmesi gerektiğinin önemine değinen Ceran, “Karşılaştığımız birçok arabada işinin uzmanı olmayan merdiven altı işletmelerde uzmanlık gerektiren airbag kontrolleri gibi detaylı kontrollerin yapılmadığına dikkat çekerek, “Karşılaştığımız araçlardan bazılarında ekspertize geldiği zaman bir önceki ekspertizin de airbaglara bakmadığını gözlemliyoruz.” dedi. Ceran, araçlarda sıklıkla karşılaşılan kilometre düşürme hilesinin detaylı beyin taramalarında ortaya çıktığını dile getirerek, “Araçta olası bilgi hataları kilometre düşürme gibi hileli davranışlar aracın bilgisayara bağlanarak detaylı beyin taramalarının yapılması sonucu ortaya çıkıyor.”İfadelerini kullandı. Ceran, araç alırken kötü bir sürpriz ile karşılaşılmaması için TSE onaylı kurumsal firmaların seçilmesi gerektiğinin önemine dikkat çekerek, “Merdiven altı firmalarda yapılmayan veya es geçilen, airbag kontrolleri, silindir kapak contası kontrolleri, tesisat ve kilometre kontrollerini yaptırmak son derece önem taşıyor. Bu anlamda kurumsal firmalar tercih edilmeli” dedi.
İKİNCİ ELDE MOTOR
ŞANZUMAN PROBLEMLERİ
Araç ekspertizinde çıkan sonuçların alıcılar tarafından iyi analiz edilmesi gerektiğine dikkat çeken Ceran, “Araç aldıktan sonra illaki masraf çıkabilir. Bazı müşteriler çok hassas davranıyor. Ama sıfır araba almadıkları sürece bir arabanın yağ bakımının yapılmaması gayet normal. Fren balatalarının aşınması normal, yağ terlemeleri olağan bir şey. Sonuçta belli bir yaşta ve kilometrede araç keçe contaları gibi birçok aksam zamanla özelliğini kaybediyor. Bazı müşteriler bu durumlarda bile tedirgin oluyor. Oysaki sıfır araç almıyorsunuz beş altı yaşında 100 bin kilometrelerde bir araçta bu tip durumlar gayet normal.”ifadelerini kullandı. Ceran, araç ekspertizinde çıkan turbo ve şanzuman sorunlarının ciddi sorunlar olduğuna dikkat çekerek, “Araç alınırken ekspertiz sonrası raporda tamirci ve alıcıları asıl korkutması gereken turba şanzuman ve motor problemleri. Bu tip problemler yüksek maliyetli sorunlar. Bu tip durumlarda ekspertiz sonrası aracın yetkili servisi ile de konuşularak araç alma kararı verilmeli” dedi. Ceran, alınacak arabalarda periyodik yağ bakımı, kayış kontrolü, gibi değişimlerin alıcı için normal olduğunu dile getirerek, “Alınan araçlarda periyodik değişmesi gereken kilometre yaptıkça aşınan parçalar olması gayet normal fakat kilometresi düşürülmüş, şasesi işlem görmüş, airbagları işlemli veya patlak araçlardan uzak durulmasında yarar var” dedi. Ceran, airbaglarda birçok hileli işlemle karşılaştıklarını da sözlerine ekleyerek, “Biz burada şahit oluyoruz. airbagların içine köpük basılmış, airbaglerin içine çocuk bezi konulan veya silikonla dolduran araçlardan, airbagı tamir görmüş araçlardan uzak durun. Çünkü airbag tamir edilen bir ekipman değil. Bunun dışında emniyet kemeri dirençli araçlardan uzak durun“ şeklinde uyarılarda bulundu.
Kaynak: yenimeram.com.tr (Ümmügülsüm DÜNDAR)
Vantilatöre rağbet arttı
Veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız. Detaylar için veri politikamızı inceleyebilirsiniz.