Raporda yer alan okul öncesinden yükseköğretime kadar her kademede eğitime erişimin artması, öğretmen özlük haklarının güçlendirilmiş olması, sınıf mevcutlarının iyileştirilmesi ve temel derslere ayrılan sürenin OECD ortalamalarının üzerinde gerçekleşmesi, Türkiye’nin eğitim kalitesini sürekli yükseltmeye yönelik uyguladığı politikalarının başarısını gösterdi.
“Bir Bakışta Eğitim 2025” raporuna göre Türkiye, 5 yaş grubu okullaşma oranında %98 oran ile OECD ortalamasının üzerine çıktı. Ayrıca son 10 yılda, Türkiye’de 3-5 yaş arası çocukların okullaşma oranının %28’den %54’e yükseldiği de belirtildi. Bu artış, OECD ülkeleri arasında en yüksek artışlardan biri olarak kayda geçti. 15-19 yaş grubundaki okullaşma oranı ise %69’dan %79’a yükseldi.
STEM (fen, teknoloji, mühendislik, matematik) alanlarında %81, sağlık alanlarında ise %94’lük tamamlama oranı, OECD ortalamaları olan %58 ve %74’ün oldukça üzerinde kaydedildi. Ayrıca kadınların lisans tamamlama oranı, %91’le erkeklerin %80’lik oranının üzerinde gerçekleşti. Bu oranlar, kadınlarda OECD ortalaması olan %75’in ve erkeklerde %63’ün üstünde seyrederek Türkiye’nin yükseköğretimde bu anlamda fırsat eşitliğini güçlendirdiğini gösterdi.
Raporda ülkemiz kamu kaynaklarından eğitime ayrılan payın %10,6 olduğu vurgulanırken bu oranın OECD ortalamasının %10,1 olduğu görüldü.
2024 yılı verilerine göre Türkiye’de öğretmenlerin yıllık brüt başlangıç maaşları, satın alma gücü paritesine göre tüm kademelerde OECD ortalamalarının üzerinde oldu. Aynı zamanda, son 10 yılda öğretmen maaşlarının reel olarak en fazla arttığı OECD ülkelerinin başında geldiği de raporda yer aldı.
Gerçekleştirilen öğretmen atamalarıyla öğretmen başına düşen öğrenci sayısı ilkokulda 18, ortaokul ve genel liselerde 13, meslek liselerinde 14, lise genelinde ise 12’ye geriledi. Bu göstergeler OECD ortalamalarıyla büyük ölçüde benzerlik gösterdi.
Ders sürelerinin dağılımı da raporda öne çıkan bir başka unsur oldu. Türkiye’de ilkokulda ders saatlerinin %47’si, ortaokulda ise %30’u dil ve matematiğe yönelik temel derslere ayrılıyor. Her
iki oran da OECD ortalaması olan %41 ve %27’nin üzerinde olup öğrencilerin temel akademik yetkinliklere daha güçlü biçimde hazırlanmasına imkân sağlıyor.
OECD raporunda yer alan bu veriler, Millî Eğitim Bakanlığının son yıllarda hayata geçirdiği politikaların somut birer yansıması olup Türkiye’nin eğitimde kaliteyi artırma ve fırsat eşitliğini güçlendirme hedefinde kararlılıkla ilerlediğini göstermektedir.
Kaynak: HABER MERKEZİ
KYK yurt yerleştirme sonuçları açıklandı !