Konya
°C
Yeni Meram
15.01.2015 09:08

Yüce Divan Tartışması (2)

A+
A-
15.01.2015 09:08
0
7164
ABONE OL
Osmanlı İmparatorluğunda 1876 Sayılı  Kanun-i Esasisi (Anayasa)  Yüce Divan adı altında bağımsız bir mahkeme öngörmüştü. Divan, İtham ve Hüküm dairelerinden oluştu. Teşkilat-ı Esasiye Kanunu İtham Dairesinin görevini Cumhuriyet Başsavcısına verdiğinden  Divan Hüküm dairesi olarak düzenlendi.1961- 1982 Anayasaları, bağımsız bir mahkemeyi öngörmedi, görev ve yetkisini yerine getirmek üzere Anayasa Mahkemesini yetkilendirdi. Yüce divanının üyeleri, Cumhurbaşkanı, Bakanlar Kurulu üyeleri, Anayasa Mahkemesi, Yargıtay, Danıştay, Askeri Yargıtay, Danıştay, Askeri Yüksek İdare Mahkemesi Başkan ve Üyeleri, Başsavcılarını Cumhuriyet Başsavcı Vekilleri, Hakimler ve Savcılar Yüksek Kurulu ve Sayıştay Başkan  ve üyelerinin  görevleriyle ilgili  suçlarından  yargılamaya yetkili Yüksek Mahkemedir.  Anayasa'nın 148. maddesinin 3. fıkrası uyarınca, Yüce Divan sıfatını Anayasa Mahkemesi kullanır. Gerektiğinde, Anayasa Mahkemesi Üyeleri Yüce Divan sıfatıyla toplanır. Savcılık görevini Yargıtay cumhuriyet başsavcısı ya da yardımcısı yapar. “Yüce Divan kararları kesindir, buna karşı hiçbir merciye başvuruda bulunulamaz” Maddesi Anayasa değişikliğiyle kaldırıldı, kararların Genel Kurulda görülerek karara bağlanması maddesi eklendi. Başbakan ve Bakanlardan birinin, Meclis iç tüzüğe göre yargılanmasını gerektiren suçundan Yüce Divanda yargılanmalarına karar verilebilir. Cumhurbaşkanı, vatana ihanetten dolayı, TBMM üye tam sayısının en az üçte birinin önerisini üzerine, üye tam sayısının en az dörtte üçünün vereceği kararla suçlandırılır, sonra yüce Divana sevk edilir. Başbakan ve Bakanlar hakkında açılan soruşturmada hazırlanan rapor Mecliste görüşülür. Meclis gerek gördüğünde ilgiliyi Yüce Divana sevk kararı verir.  Kararı üye tam sayısının salt çoğunluğuyla alınır. Başbakan yüce divana sevk edilirse, hükümet düşmüş sayılır. Yüce Divan'da sorgusu yapılan sanığın sonraki oturumlara gelmemesi ve Yüce Divanca da duruşmada hazır bulunmasına gerek görülmemesi hallerinde, duruşmadan vareste tutulma istemi bulunmasa dahi gıyabında duruşmaya devam edilerek kamu davası sonuçlandırılabilir. Müdafi her zaman duruşmada hazır bulunabilir. Sorgu sırasında   üyeler,  Başsavcı veya Vekili Başkanın izni ile sanığa soru sorabilirler. Siyasi partilere ilişkin dava ve başvurulara, iptal ve itiraz davaları ile Yüce Divan sıfatıyla yürütülecek yargılamalara genel kurulca bakılır, bireysel başvurular ise bölümlerce karara bağlanır. Anayasa Mahkemesi Yüce Divan sıfatıyla baktığı davalar dışında kalan işleri dosya üzerinde inceler. Bireysel başvurularda duruşma yapılmasına karar verilebilir. Mahkeme ayrıca, gerekli gördüğü hallerde sözlü açıklamalarını dinlemek üzere ilgilileri ve konu üzerinde bilgisi olanları çağırabilir ve siyasi partilerin kapatılmasına ilişkin davalarda, Yargıtay Başsavcısından sonra kapatılması istenen siyasi partinin genel başkanlığının veya tayin edeceği bir vekilin savunmasını dinler. (Madde: 149) Anayasa Mahkemesinde kimler var? Mahkemeyi oluşturan 16 üyeden 10’u, AKP iktidarında TBMM ve kurumların gösterdiği adaylar arasından Gül tarafından atandı; Recep Kömürcü: 4 Nisan 2008’de, Alpaslan Altan: 29 Mart 2010’da, Burhan Üstün: 30 Mart 2010’da, Engin Yıldırım:  9 Nisan 2010’da, Nuri Necipoğlu: 22 Nisan 2010’da, Erdal Tercan: 7 Ocak 2011’de, Muammer Topal: 29 Ocak 2010’de.Zühtü Aslan:17 Nisan 2012’de, Muhammet Emin Kuz: 8 Mart 2013’te, Hasan Tahsin Gökcan: 17 Mart 2014’te.  Haşim Kılıç Cumhurbaşkanı Turgut Özal tarafından 1990 yılında atandı. ( Başkan) Serdar Özgür:2004 Cumhurbaşkanı Ahmet Necdet Sezer tarafından, Serruh Kaleli: 2005 Ahmet Necdet Sezer tarafından, Osman Paksüt: 2005 Ahmet Necdet Sezer tarafından,   Kadir Özkaya: 2014 Cumhurbaşkanı Recep Tayip Erdoğan tarafından. ■ Adalet hissi insanlarda doğuştan mevcuttur. (Çiçero) ■ Adaletsizliği bir yangından daha çabuk önlemeliyiz. (Heraklit)  
HABER YORUMLARI
  1. Henüz yorum yapılmamış.
    İlk yorumu yukarıdaki form aracılığıyla siz yapabilirsiniz.