YAZARLAR

■ Seçim, kurşundan güçlüdür.

***

İleri demokrasiye başka anlatımla tam demokrasiye, özde kavuşabilmemiz için Anayasa başta Seçim ve Siyasal Partiler yasalarında da değişiklik yapılmasına, yeni düzenlemelere gidilmesine gereksimim olduğu kuşkusudur. Yeni Anayasa için düzenleme çalışmalarının yapıldığı bu süreci fırsat olarak değerlendirmek de olanaklıdır. Bu öneriyi bir demokrasi devrimi olarak okunmalı ve değerlendirilmektedir.

Diden düşmeyen bir öz söz vardır;

Egemenlik kayıtsız şartsız Ulus’undur. Bunun içinde TBMM’de Ulusal iradenin tam olarak yansıması ön koşuldur.

AK Parti, Anayasa Uzlaşma komisyonuna sunduğu öneride seçim barajının dayanağını oluşturan düzenlemeye yer vermedi. Bunu

yüzde 10’luk seçim barajının düşürülmesine ilişkin ilk adım olarak niteleyenler siyasal çevre, yazar, akil insanlar var;

İktidar Partisi AB başta olmak üzere Türkiye’nin hem yurtdışı hem de yurt içinden eleştiri aldığı yüzde 10’luk seçim barajının düşürülmesi için adım attı.

CHP başta, diğer muhalefet partilerinin yüksek seçim barajından yakındığı, eleştiri ve öngörülerini her platformda yüksek sesle dile getirdiği bilinmektedir. Yüzde 10’luk seçim barajının dayanağını anayasanın “seçim kanunları, temsilde adalet ve yönetimde istikrar ilkelerini bağdaştıracak biçimde düzenlenir” fıkrası oluşturuyor. Anayasa Mahkemesi, başvuruları bu hükme dayanarak yüzde 10’luk barajı iptal etmedi. AK Parti’nin önerisinde bu düzenlemeye yer verilmedi. Anayasanın bu şekilde kabul edilmesi halinde seçim barajının da daha aşağı çekilmesi gündeme gelme olasılığı güç kazanmaya başladı. Özenle hazırlanacak taslak Anayasa Mahkemesince, “yönetimde istikrarı zedeler” gerekçesiyle barajın düşürülmesini iptal edemeyeceği görüşü giderek ağırlık kazanıyor.

Avrupa ülkeleri içinde en yüksek seçim barajı yüzde 10’ la Türkiye’dedir. Bunu yüzde 7’lik baraj ile Rusya izliyor. Almanya, Belçika, Estonya, Gürcistan, Macaristan, Moldova, Polonya, Çek Cumhuriyeti, Slovakya yüzde 5, Avusturya, Bulgaristan, İtalya, Norveç, Slovenya, İsveç yüzde 4, İspanya, Yunanistan, Romanya, Ukrayna yüzde 3, Danimarka yüzde 2, Hollanda ise yüzde 0.67 baraj uyguluyor.

Demokrasiyle örtüşmeyen bir başka gariplik seçim sisteminde yaşanıyor. Bunu aşmak için de, ön seçim müessesi ciddi biçimde irdelenmeli milletvekilliği liderlik sultasından alınarak gerçek sahibi halka verilmelidir. Partilerin listeleri, yapılacak önseçimle saptanmalı, liderlere belki çok az sayıda kontenjan hakkı verilmelidir. Böyle bir düzenleme yaşama geçtiği takdirde adaylar liderlerin çevresinde fır dönmeyecek halka gidecek yapacaklarını seçeceklere yapacaklarını anlatma olanağı bulacaklardır.

Biz mevcut haliyle demokrasi uğraşı vermiyor, demokrasicilik oynuyoruz.

Milletvekilliği geçim kapısı olmaktan çıkarılmalı, meslek haline getirilmemelidir. Bu bağlamda AK Parti tüzüğünde kişinin milletvekili seçilmesinin üç dönemle kısıtlanmasını demokratik yaklaşım olarak değerlendiriyor, benzer uygulamaların diğer siyasal partilerde de uygulanmasını diliyoruz. Bu denli düzenlemeler, eskimiş yüzleri siyaset dışına çıkaracak danışılacak deneyimli insanlar kategorisine taşıyacaktır.

Uygulama ayrıca gençlerin de önünü aşacak, demokrasi sınavımız daha güç kazanacak, Batının şaşı bakışlarında değişim olacaktır. Genç demokrasi bu açmazların üstesinden gelmelidir.

BİR DAMLA:

■ Ayinesi sandık sonucudur demokrasinin propagandaya bakılmaz.

■ Politikacılar dünyanın her yerinde aynıdır, nehir olmayan bir yere köprü yapacaklarına söz verirler.

> Yeni Meram >Yazarlar > SEÇİM BARAJI AÇMAZI AŞILIR MI?
Yasal Uyarı: Yayınlanan köşe yazısı/haberin tüm hakları Yeni Meram'a aittir. Kaynak gösterilse dahi köşe yazısı/haberin tamamı özel izin alınmadan kullanılamaz.
Ancak alıntılanan köşe yazısı/haberin bir bölümü, alıntılanan habere aktif link verilerek kullanılabilir. Ayrıntılar için lütfen tıklayın.

ÖNEMLİ NOT: Bu sayfalarda yayınlanan okur yorumları okuyucuların kendilerine ait görüşlerdir. Yazılan yorumlardan YENİ MERAM veya yenimeram.com.tr hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.