Torku Jelifest

Konya MMO Başkanı Aziz Hakan Altun: Üniversite-sanayi işbirliği yetersiz!

  • Giriş Tarihi: 19.09.2019 11:41
  • Güncelleme Tarihi: 11:46
Konya MMO Başkanı Aziz Hakan Altun: Üniversite-sanayi işbirliği yetersiz!

Konya Makine Mühendisleri Odası Başkanı Aziz Hakan Altun, Yeni Meram Gazetesinin sorularını yanıtladı. Altun Üniversiteler ile sanayilerin arasında ki işbirliğin artması gerektiğini söyleyerek önemli bilgiler verdi

Mutlu Akü

KONYA Makine Mühendisleri Odası Başkanı Aziz Hakan Altun Yeni Meram Gazetesine özel açıklamalarda bulundu. Üniversiteler ile sanayiler arasında yapılan işbirliklerin yetersiz olduğunu dile getiren Altun, özellikle Makine Mühendisliği bölümünde ki akademisyen sayısının artırılması gerektiğinin altını çizdi. Kış aylarında yaşanan hava kirliliği hakkında önemli değerlendirmelerde de bulunan Altun, “Eğer üniversiteler ile sanayinin iş birliği yapmasını istiyorsak bazı bölümlerin ön plana çıkarılması gerek. Bunlar; Makine Mühendisliği, Elektrik-Elektronik Mühendisliği ve Bilgisayar Mühendisliği. 39 bin KOBİ’nin ve 1500 öğrencinin olduğu yere 20 akademisyen destek veremez. Araştırma görevlisinin sayılarının artırılması gerekiyor” dedi. Altun, ayrıca gündeme dair sorularımızı da şu şekilde yanıtladı;

Konya’da yaşanan hava kirliliği konusunda ne düşünüyorsunuz? Araç egzozundan çıkan dumanların ve katı yakıtların havaya ne kadar etkisi var?

Şehir merkezimizin yapısının çukur olması ve etrafının dağlık olması nedeniyle atık gazlar üzerinde birikmekte. Özellikle Kış aylarında havada bir rüzgar esintisi yoksa, yoğun olarak hissedilmektedir ve merkezde hava kirliliğine sebep olmaktadır. Birde son zamanlarda Konya’da araç sayısında artışların olduğunu görmekteyiz. İşe kendi aracıyla giden vatandaş sayımız çok yüksek. Bu araçların hepsinin aynı anda çıkması sebebiyle özellikle sabah ve akşam saatlerinde büyük bir hava kirliliği meydana gelmektedir. Bunun önlenebilmesi için, özellikle katı yakıtların kontrol edilmesi gerekir. Şehir merkezinde yüksek oranda doğalgaz kullanımı mevcut ama belli mahallelerde halen soba ve katı yakıt kullanılmaktadır. Kömürünüz kaliteli olsa bile bir hava kirliliği meydana geliyor. Aynı zamanda kış aylarında yardım kömürleri dağıtılıyor. Bunun kalitesi noktasında herhangi bir tespitimiz yok. Çünkü Belediyelerin kontrolü altında olan bir durum. Geçtiğimiz sene hava soğuk olmadığı için hava kirliliği yok denildi ama eğer ki havalar soğuk giderse ve rüzgar olmadığı zaman ciddi bir hava kirliliği yaşanacak. Burada dikkat etmemiz gereken hususlar; katı yakıtlara dikkat etmek, toplu ulaşımı yoğunlukla kullanmaktır.

Konya’da toplu ulaşım sizce yeterli mi? Metro Projesi hakkındaki düşüncelerinizi alabilirmiyiz? Projenin Konya’ya ne gibi faydaları olacak?

Toplu ulaşım araçlarının ulaşım sürelerinin kısalması gerekiyor. Tramvay şuan 55 dakikada Zafer’den Kampüse gidiyor. Bu sürenin çok fazla olduğunu düşünüyorum. Şuan günümüzde en önemli birim zamandır. Bugün İstanbul’a günü birlik gidip gelebiliyoruz. Buda bizim ticaret hacmimizi biranda artırdı ve zaman kazandırdı. Eğer şehir merkezinde de bu zaman kavramını aşabilirsek, vatandaşlarımız toplu ulaşım araçlarına yönelecektir. Kimse trafiğe girip sıkıntı ve çile çekmek istemez. Daha önceden Konya’ya metro sözü verilmişti ama faaliyete geçilmemişti. Sayın Cumhurbaşkanımız, son Konya ziyaretinde Metro’nun ihalesinin yapılacağı müjdesini verdi. Bizlerde bu süreci hep takip ediyoruz. Tabi 1 Milyar Avro gibi bir maliyet var. Ülkemizin yaşadığı ekonomik kriz sürecinde çoğu kişi için bu miktar tartışma konusu oldu. Bu miktarın başka işlerde kullanılarak ulaşım probleminin çözülebileceği söylendi ama çözüm olmaz. İstanbul ve Ankara Metrosu 25 yıldır yapılıyor ve yeni hatlar açılmaya halen devam ediyor. Biz geçtiğimiz 25 yılda en az 4 tane kriz geçirdik ama bu projeler halen devam etti. Önümüzdeki sürece baktığımız zaman inşallah 1 Milyar Avro bizlere yüksek gelmeyecek. Metronun yapılması Konya için iyi olacak gereksiz bir yatırım olduğunu düşünmüyorum.

Konya’ya kurulacak olan ASELSAN hakkında ki düşüncelerinizi söyler misiniz? Makine Mühendisleri Odası olarak bu projeye destekleriniz olacak mı?

ASELSAN’ın 1. etap fabrikası için Mühendislik ve AR-GE alımlarına başlandığı söyleniyor. İnşallah 2. ve 3. etaplarda yapılacak ve Konya’ya büyük bir değer katacağına inanıyoruz. Biz Makine Mühendisleri Odası olarak projenin direk olarak içinde değiliz ama dolaylı olarak içindeyiz. Çünkü sanayide ki bir gelişim Makine Mühendisliği ile alakalıdır. Nitelikli mühendisliğin gelişmesi bizim mesleğimizin gelişmesi ile ilgilidir. ASELSAN gibi nitelikli firmalar Konya’ya geldiği takdirde hem Konya sanayisinin niteliği artacak hemde heryere yararı olacak. Konya sanayisi 70’li yıllarda doğan bir sanayi. 80’lerde bebeklik dönemini yaşadı, 90’larda çocukluk dönemini geçirdi, 2000 ‘li yıllarda delikanlılık dönemi ve artık bundan sonra da olgunlaşma dönemidir. Yani bizim artık daha çok teknolojik birimler üretip dışarıya satmamız gerekir. Şehrin yapısını artık sanayiler oluşturuyor. Eğer bir ülkede huzur, refah istiyorsanız sanayinizin güçlü olması gerekir. Eğer ki bizler sanayiye önem vermezsek işsizlik oranımız artmaya devam eder. Bu yüzden sanayi çok önemlidir. İnşallah daha iyi durumlara da geleceğiz.

Üniversiteler ile sanayiler arasında yapılan işbirliği sizce yeterli mi? Bu konuda önerileriniz nelerdir?

Üniversiteler ile sanayiler arasında yapılan işbirlikleri yeterli değil. Her üniversitenin bir yapısı vardır. Konya’da şuan 3 devlet üniversitesi 2 tane de özel üniversitemiz mevcut bunlardan 4’nde Makine Mühendisliği bölümü var. Konya’da yaklaşık olarak da 39 bin tane KOBİ bulunuyor. Eğer üniversiteler ile sanayinin iş birliği yapmasını istiyorsak bazı bölümlerin ön plana çıkarılması gerek. Bunlardan ilki Makine Mühendisliği, Elektrik-Elektronik Mühendisliği ve Bilgisayar Mühendisliği. Bunlar ön plana çıkmaz ise işbirlik sağlamakta sıkıntı çekilir. Nedeni de, akademisyen sayısının yetersiz olması. Örnek; Konya Teknik Üniversitesinin Makine Mühendisliği bölümünde yaklaşık 1500 öğrenci var, 20 tane akademisyeni var. Bu hoca, lisans dersi mi yapacak? Öğrenciyi projede yetiştirecek mi? Lisans üstü öğrenci mi yetiştirecek yoksa üniversite sanayi iş birliği mi yapacak? Veteriner Fakültesinde ki öğrenci sayısı 900, 90 tane de profesör var. Tamam bu olması gereken bir sayı ama diğer bölümlerde aynı durum gerek. Ama 39 bin KOBİ’nin ve 1500 öğrencinin olduğu yere 20 akademisyen destek veremez. Araştırma görevlisinin sayılarının artırılması gerekiyor.

Asansör bakımları sizce yeterli mi? Bakımlar nasıl yapılmalı ve kimlere yaptırılmalı?

Daha önce asansör kontrolü yoktu. Yaklaşık 7-8 yıl önce bu kararlar alındı. Denildi ki yönetmelikte; Onaylı Bakım kuruluşları denetleme yapabilecek ve her asansör her yıl denetlenecek dedi. İlk başta MMO ve TSE olarak kontrole başlandı. Karatay bölgesi bizde, Selçuklu Bölgesi TSE’deydi. Burada uygulanan yönetmelik çok güzeldi ve halen de güzel. Biz uygun olmayan bir etiketi koyduğumuzda yöneticinin asansörü durdurması gerekiyordu ve sorumluluk yöneticideydi. Şuanda biz ilçelerde bu görevi üstleniyoruz. Bu denetlemeler ile beraber de son yıllarda asansörde yaşanan kaza sayıları azaldı. Asansörle ilgili olarak yöneticilerin bu işe sahip çıkması gerekiyor. Asansör içerisinde ki aynanın bile bir kullanım amacı vardır. Aynanın karşısına geçtiğimiz zaman kendimize çeki düzen veririz ama halbuki aynanın asansörde kullanım amacı, asansörün kata gelip gelmediğini görmeniz içindir.

Araç muayeneleri sizce yeterli derecede yapılıyor mu? Konya’da muayene istasyon sayısı sizce yeterli mi?

Araç muayeneleri bütün vatandaşlarımız için oldukça önemli. Otomobil, mekanik aksamı olan günlük hayatta da en çok karşılaştığımız bir sistem. Vatandaşın güvenliği içinde bu araçların güvenliği çok önemli. Sizler çocuğunuzu özenle yetiştiriyorsunuz ardından sabahları servis araçlarına emanet ediyorsunuz… Bu servis aracının kontrolü ve güvenliği oldukça önem arz ediyor. Bazen istemediğimiz kazalar gerçekleşiyor ve can kaybına neden oluyor. Toplu ulaşım ve servis araçlarının bu konuda kontrol edilmesi kesinlikle gerekiyor. Servis araçlarına hız sabitleyici koyulması gerektiğini düşünüyorum. Denetimlerin de iyi yapılması lazım. Araç muayenelerinde de hem ticari hem de hususi araçların denetimlerinin çok iyi yapılması gerek. Çünkü denetimi iyi yapılmayan bir araç herkesi riske atacaktır. Ankara Yolu’na yapılan yeni muayene istasyonu ticari araçların kontrolü için yapıldı. Bu oldukça da uygun bir karar oldu ama Konya’da araç sayısı çok fazla. Ondan dolayı da ek muayene istasyonlarını ihtiyacımız halen devam ediyor. Zaman insanlar için çok önemli bir kavram. Daha iyi hizmet verilebilmesi için sayıların artırılması lazım.

Özellikle yaz aylarında araçlarda çok fazla yangın meydana gelmektedir. Bunun nedenleri sizce nelerdir? Vatandaşlar araçlarda neye dikkat etmelidirler?

Araçlar ile meydana gelen kaza ve yangınlar da kesin bir tanıya varmak bizi yanıltabilir. Bunun iyi araştırılması lazım. Bugün uçaklarda hatalar önceden analiz ediliyor. Uçak kazalarında ki raporların açıklanması ise 2-3 yıl sürebiliyor. Bunun sonucunda da önlem alınır ve uygulanır. Araçlarda da benzer durumların olması gerekiyor. Yaz dönemlerinde yangınların klimalardan dolayı çıktığını zannediyoruz ama durum öyle değil. Klimalardan dolayı yangın çıkmaz. Yaz aylarında havanın ısınması ile motorun ısınmasıyla da araçlarda bulunan ürünlerin tutuşma sıcaklığına yaklaşılıyor. Eğer ki gerekli bakım ve denetimleri yapmaz iseniz ve aracınıza ekstradan bazı donanımlar eklerseniz yangına davetiye çıkarırsınız. En büyük tehlike ise 10 yılı doldurmuş olan LPG sistemleri. Bunu kesinlikle kontrol etmemiz gerekiyor.

Bildiğiniz üzere Kış mevsiminin yaklaşması ile birlikte kombi bakımları arttı. Sizce kombi bakımları kimlere yaptırılmalıdır ve nelere dikkat edilmelidir?

Kombi, gaz sistemi ile çalışan ısıtma sistemidir. Vatandaşlarımız kombileri hem su ısıtmak için hem de evlerini ısıtmak için kullanıyor. Bu sistemlerinde belli dönemlerde kesinlikle bakımlarının yapılması gerekiyor. Bakımlarında uzman ve yetkili servisler tarafından yapılması çok önemli. Bu sistemler can yakıcı sistemlerdir.
Hüseyin MENEKŞE/ Adnan YILDIRIM


ETİKETLER

> Yeni Meram >Ekonomi > Konya MMO Başkanı Aziz Hakan Altun: Üniversite-sanayi işbirliği yetersiz!
HABER YORUMLARI