YAZARLAR

KONYA’NIN İSLAM DİYARI OLMASI

KONYA VE ÇATÖREN’İN TARİHÇESİ

VE CENNET ÇUKURU EFSANESİ !!

Eski Grek ve Latin kaynaklarında İkionion, İkonium, Orta çağ Hacir müverrihlerinin eserlerinde Yoonium,Conuim, Stancona ve Arap İslam coğrafya kitaplarında da Kunniye adıyla anılan Konya, Orta Anadolu’nun en eski şehirlerinden biridir.

Son zamanlarda Vilayet hudutları içinde yapılan kazılarda Alaaddin Tepesi’nde, Karahüyük ve Çumra Çatalhüyük de yapılan arkeolojik kazılarda Anadolu Neolitik çağında Meskun olduğu gösterilmiştir. yıllarında içinde Konya bölgesinin Hititlerin yurdu olduğu bilinmektedir.

Hristiyanlığın ilk yıllarında Hristiyan havarilerinden ST, Paul’un Çatören yakınlarındaki Hatunsaray LYSTRA-Glisra bölgesine gelip bu bölgeye yerleşmesi, bu bölgenin Hristiyan dininin bir merkezi olmasına olanak vermiş, asırlar boyu Hristiyanların bu bölgede Havarilerinden ST. Paul’un mezarının yeri arayışları sürdürülmektedir.

Konya bölgesi Bizans İmparatorluğunun önemli merkezleri haline gelmiştir.

Çatören’in doğusundaki May Barajı civarındaki Dinorya bir Bizans şehri yakınındaki Çat boğazının olduğu yerdeki Harabelere de Çat Boğazı Bizans harabeleri denmektedir.

Çatören Mahalle’si içindeki Yüğ mevkii de keza Bizans’ın Eksolos Kasabası harabeleri olmaktadır. İşte böylesi bir yerleşke düzeni varlığını sürdürürken Alparslan Orduları ile Anadolu kapılarını Türklere açar.

1072 Kutalmış oğlu Süleyman Şah Akdeniz üzerinden Torosları 10 günde geçerek İkonya bölgesine gelir. Oymakları Kayı Türkleri ve Avşar Türkleridir. Kayı boyu Akören’in Bayındır bölgesine yurt tutar. Afşar Türkleri de Bizans’ın Eksolos Kasabası’nın Çay boyu çayırlığına keza çadırlarını kurar.

Avşar Türkleri ile Kayı Türkleri akıp giden zaman içinde Akrabalık bağlarını tesis ederler. Akören Bayındır’a şimdi Akçeşme adı ile anılan yerleşke inşaa edilirken Afşar Türklerini Ekselos kasaba halkı yerleşkeleri yakınına yerleşkelerini kurup çıkarma hamleleri yaparlar. Avşar Türkleri yerleşkelerinden ayrılmamayı yeğlediklerinde Bizans çocukları Avşarlıları taşlarlar. Avşarlılar Dini bütün inançlı ve de bilge kişiler olduklarından Binaslılara “Naha Eksilesiniz” diye beddua ederler Yüce Tanrı bunların dualarını kabul eder ve bunlar bir hastalığa yakalanıp eksile, eksile yok olup giderler sonrasında Eksolos’un adı Eksile olur ve sonrasında da Eksila adı ile Avşar Türkleri’nin yurdu olur. Avşar Türkleri’nin şimdilerde Çatören’in Avşar Bölgesinde Avşar yerleşkesi harabeleri mevcut olup Avşar adı Osmanlı ve Cumhuriyet tapu kayıtları ile tescillidir.

Kayı boğazı adı da keza Osmanlı ve Cumhuriyet tapu kayıtları ile tescillidir.

Söğüd’deki Osmanlının Anadolu’daki varlığı, kökeni Akören Kayı boğazındaki tarihi kalıntıların içine uzanmaktadır.

Bölgede hakimiyetlerini kuran Kayı ve Avşar Türkleri burunları dibindeki Bizans’ın ele geçirilip Devletleşmenin hayallerinden hakikatlar çıkarıp kurdukları birliktelikle İkonya üzerine yürüyüp Konya’yı İslam diyarı yapma planlarına geçerler.

Bir Grup Levent’i İkonya içlerine ön inceleme için gönderirler, ne var ki Bizanslılar bu Leventleri yakalayıp katlederler.

Kutalmışoğlu Süleyman Şah’ın İkonya’yı teslim aldığında Leventlerini araştırdığında onların katledildiklerini ve şimdilerde Garnizon şehitliği gulbundaki metruk su dolu çukura atıldıklarını öğrendiğinde bu çukur Cennet Çukuru’dur adını telaffuz eder. Ecdadımız bu çukur çevresine bölge İslam bilginlerinden Şeyh Halili, Şeyh Sadaka, Şeyh Secareddin’in Türbelerini inşa eder.

Böylece Bizans’ın İkonya’sı Selçuklu’nun İslam sancağı dalgalanan Konya’sı olur Konya adı meleklerin gökte uçarken Konya üzerine geldiklerinde birinin diğerine Konya Deyimi ile de tescillidir.

İslam diyarı Konya’nın temelleri bir inanç abidesi olarak atılmış bu abidenin özüne bakıldığın da Anadolu Türklüğünün ilk toplu şehitliğinin Konya Musalla Mezarlığındaki Cennet Çukuru olup çevresinde 1000 yıldan bu yana Hacet –Yağmur duaları yapılmakta, Çukurun içindeki Kuyu’dan Zemzem Aşılama Suları alınmaktadır. Üstelik Garnizon Şehitliğimizde bu çukurun keza gulbunda bulunmaktadır.

Kayı ve Avşar Türklerinin gerçek manadaki İslam bilginlerinden Çatören’de Arap Dede, Üçler evliyaları. Çomaklarda Hacı Dede, Orhaniye’deki Erenler evliyaları. Kayasu May daki Görpe Seyit ve daha nice İslam önderleri keza bin yıldır bu bölgede yaşayanların inancında bütünleşmiş İslam bilginleridir.

Birde Çatören’in keza yanındaki Şahane Köprüsü ile Yıkık Camiler harabeleri İpek yolunun Pazar yerindeki anıtlar kurulunca tescilli ecdat yadigarı olarak belleklere kazınmıştır.

Burcu, burcu tarih ve inanç kokan Konya ve bölgemizin tarihi gerçekleri bu dizelere sığmaz. Ben suyundan içip havasından teneffüs edip, toprağında yoğrulduğum bu bölgenin çocuğu olmamdan kıvanç duymaktayım.

Bu değerlendirmelerimi gelecek nesillere ışık olur yol gösterir inancı ile dizeledim.

Çatören Köyü Camiinin bu dizeleri gelecek nesillere aktaracağı inancı ile bu camide saf tutan Cemaatin önderleri değerli İmamlarımıza da yürek dolusu sevgi ile emaneti tevdi eder daha ilerisine katkıda bulunacaklara da şükranlarımı sunarım…

> Yeni Meram >Yazarlar > İŞ BU ESER ÇATÖREN MAHALLESİ CAMİİ’NE VAKFEDİLMİŞTİR
Yasal Uyarı: Yayınlanan köşe yazısı/haberin tüm hakları Yeni Meram'a aittir. Kaynak gösterilse dahi köşe yazısı/haberin tamamı özel izin alınmadan kullanılamaz.
Ancak alıntılanan köşe yazısı/haberin bir bölümü, alıntılanan habere aktif link verilerek kullanılabilir. Ayrıntılar için lütfen tıklayın.

ÖNEMLİ NOT: Bu sayfalarda yayınlanan okur yorumları okuyucuların kendilerine ait görüşlerdir. Yazılan yorumlardan YENİ MERAM veya yenimeram.com.tr hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.