Konya
°C
Yeni Meram

ULAŞIMA NEŞTER ATILMALI!

ULAŞIMA NEŞTER ATILMALI- Mehmet HANÇERLİ- Yeni Meram Gazetesi

A+
A-
11.10.2021 01:02
10.10.2021 13:39
1
2488
ABONE OL


Gelişmiş ve gelişmekte olan toplumların en büyük problemlerinden biri de ulaşım. Orta ölçekli kentlerde ve büyükşehirlerde özellikle son yıllarda trafik sorunu ekonomiden sonra ikinci sıraya oturdu. Rusya'nın başkenti Moskova'da trafik problemi en üst düzey seviyede iken İstanbul ve Ankara'da ulaşım eziyete dönüşmüş durumda. Büyük manada bir problemin yaşanmadığı Konya'mızda son 4-5 yıldır trafik ve ulaşım sorunu kendinden bahsettirmeye başladı.
Özellikle pik saatlerde sabah işe gidiş ve akşam iş dönüşünde seyahat süreleri eskiye göre iki katına çıkmış durumda. Bu hem zaman kaybına hem de işgücünde düşmelere sebep oluyor. Peki çaresi nedir, ne yapılmalıdır?
Konya'mızın master planını yapan firmanın yetkilisi yıllar önce şöyle bir uyarıda bulunmuştu: “Alt ve üst geçit, problemi çözmüyor. Özellikle şehir merkezlerine kavşak tanzimi yapılmamalı. Eğer yollarınız geniş değilse ve yeteri kadar otoparkınız yoksa, araçları trafik ışıklarında bekletmek zorundasınız.”
Şöyle ki Ankara yolundaki bütün sinyalize edilen kavşaklara alt-üst geçit yapsanız, bütün trafiği Alâeddin Tepesi'ne yığarsınız. Sonrasında trafik keşmekeş bir hal alır.
Özellikle Konya'mızın ulaşımda son 30 yılına bir göz atarsak daha iyi olur kanaatindeyiz. Merkezde 500 bin nüfustan 2 milyon 300 bin nüfusa gelmiş bir Konya. Yine 120 bin civarında olan trafikteki motorlu araç sayısı 2021 yılında 800 binlere yaklaşmış vaziyette. Çözüm çok basit ancak imkana dayanıyor.
Şöyle ki:
-Yeni yollar açacaksınız.
-Mevcut yolları genişleteceksiniz.
-Uygun olan yerlere alt-üst geçit ve kavşak tanzimi yapacaksınız.
-Her yıl 3 merkez ilçenin her birine en az bin araç kapasiteli otoparklar yapacaksınız.
-İmkân varsa toplu taşıma araçlarını sıkça kullanacaksınız.
-Metroyu faaliyete geçirip yer altını da toplu taşımaya açacaksınız.
-Yapılacak iş merkezlerini yerleşim yerlerinin yakınına yapacaksınız ya da iş merkezlerine gidecek çalışanları taşıyacaksınız.

Örnekler çoğaltılabilir. Geçtiğimiz 30 yıl içerisinde Genç Osman Caddesi, Fetih Caddesi, Ahmet Özcan Caddesi, Kahramanlar Caddesi, Başak Caddesi, Ali Ulvi Kurucu Caddesi, Kerimler Caddesi, Çeçenistan Caddesi, Gazze Caddesi, Erencik Caddesi, Hicaz Caddesi, Halil Ürün Caddesi, Barış Caddesi, Lale Caddesi, Alemdar Caddesi, Ömer Halisdemir Caddesi, Aliya Izzetbegoviç Caddesi, Demiryolu Caddesi, Abdulhamithan Caddesi, İsmail Kaya Caddesi, vb. Unuttuklarımız muhtemelen vardır. Ancak açılan belli başlı yeni caddeler bunlar.
Bu örneklere ilaveten de bazı caddelerde genişletme çalışmaları yapıldı. Yeni yol Caddesi, Meram Eskiyol Caddesi, Azerbaycan Caddesi, Karaman Caddesi, Meram Yaka Caddesi, A. Kışla Caddesi, Karakayış Caddesi, Sultan Veled Caddesi bu ve benzeri caddeler.
Bütün yeni açılan ve genişletilen caddeler maalesef ihtiyaca cevap veremiyor. Trafiğe kayıtlı araç sayısı 2021'e kadar 6 kattan fazla artış göstermiş. Yolların da bu artışa cevap vermesi gerekirken yapılamamış. Şu anda pik saatlerde yapılan ulaşımda bazı trafik ışıklarında 5-6 periyot beklenmekte.
Bir diğer konu da otoparklar. Son 30 yılda Zindankale, Zafer, Şems, Eski Buğday Pazarı, Eski Fenni Fırın, Karatay Belediyesi civarında yapılan yer altı otoparkları haricinde maalesef otopark yok. Üç merkez ilçenin her birine en az bin araç kapasiteli yer altı ya da yer üstü otoparklarına ihtiyaç var. Belediyelerimizin ilçe ya da büyükşehir bazında otopark yapımına hız vermesi lazım.
Tekrar etmekte fayda var: Ankara yolunu güzide ilçelerimizden Meram'a bağlayacak alternatif yeni yollar açılmalı. Yüksek katlı binaların bulunmadığı mevcut yollarda kamulaştırma yapılacak yolların genişletilmesi lazım.
İstanbul- Beyşehir Çevreyolu'nun Beyşehir yolu ile Meram Yeniyol arasında kalan Fatif Caddesi'nin kamulaştırma marifetiyle üç şeritli geliş, üç şeritli gidiş olarak açılması gerekmektedir. Açılmadığında çevre yolu üzerinde yapılan 3 adet alt ve üst geçitte araç kuyrukları görmeye devam ederiz.
Yine bir şehir girişi ana arter olan Adana yolu başlangıcı Aslanlıkışla Caddesi'nin mevcut haliyle araç trafiği olarak da Mevlana'ya bağlanması icap eder.
Asıl ana konu kimi zaman ödenek temini noktasında müjdeli haberlerini aldığımız Konya metrosunda bir an önce kazmanın vurulması zaruridir. Metro faaliyete geçtiğinde hem Necmettin Erbakan Üniversitesine ulaşım imkanını hızlandıracak hem de şehir içi trafiği rahatlatacaktır.
Tek bir cümle ile özetlersek yeni açılacak yollar, mevcut yolların genişletilmesi şehir merkezine otoparklar ve metro...
Rabbim yöneticilerimize kolaylık versin.

HABER YORUMLARI
  1. mevlüt mülayim
    2021-10-13 11:54:50
    Pazar yerlerinin altları, Camilerin büyük olan bahçelerinin altı ve uygun olan parkların altları mahalle kapalı oto park haline getirilebilirse çözüm olabilir. Yapılan bazı alt geçitlerin uygun olanlarının yanları kapalı oto parka dönüştürülebilir.