YAZARLAR

***

“BİR GÜN yalnız kalıp arkana baktığında göreceğin tek şey hiç sesini çıkarmadan seni binlerce kilometre sırtında taşıyan emektar bisikletin olacaktır.” / “YARIŞI bıraktığın zamanki acı, yarıştaki acıdan çok daha büyüktür.” / “SADECE bir ulaşım aracı mıdır bisiklet?. Hayır, bir tutkudur.”

***

İŞTE BÖYLE BİR BAŞKAN

Son dönemde özellikle yıldızlar ve gençler branşlarında çığ gibi büyüyen sporların en başında Bisiklet geliyor. Konya öteden beri “bu sporun beşiği” olarak biliniyor, idiyse de üzücüdür ki, başarıların kesilmesinin ardından “Bu sporun beşiği” deyimini başka illere kaptırdı. Evet… Türk bisikleti uluslararası düzeyde büyük başarılar kazandı. Uluslararası organizasyonlara imzalar attı, ülkemizin sesini tüm dünyaya duyurarak tanıtımında bulundu. Kuşku yok ki, sağlanan başarılarda en büyük pay Federasyon Başkanı sayın Emin Müftüoğlu’nundu. Ekip çalışmasıydı ve Müftüoğlu ekibini; sağlam, işi bilen, özellikle bisiklet sporunu seven kişilerden oluşturmuştu, şimdi de hak ettiklerinin meyvelerini alnının akıyla topluyordu. Emin Müftüoğlu ve ekibiyle ne kadar övünsek azdır. O, Türk bisikletinin en önde gelen başkanlarındandır. Ve O, yüz akımızdır. Başarılarının sürmesini yürekten dilemek ortak hakkımızdır.

*

BİSİKLET SPORU?

Almanca Fahrrad, Fransızca bicyclette, İngilizce bicycle… Tekerlekleri ayak çevirmesi ile dönen, pedallı iki-üç veya dört tekerlekli binek aracı. Oyuncak yapmaya meraklı Fransız Sivrao Kontu, 1790 yılında bir kalas parçasının iki ucuna birer tekerlek koyarak ilk bisikleti yaptı. “Célérifêre” adını verdiği bu oyuncağın gelecekte milyonlarca insan tarafından kullanılacağının farkında değildi. Oyuncağın üzerine ata biner gibi oturuluyor ve ayaklarla yerden hız alınıyordu. Başka bir Fransız bunu biraz geliştirdi, oturma yerine sele ekledi. Böylece üzerinde oturulabiliyor, istenilen yöne çevrilebiliyordu.
1818’de İngiliz makinisti Birck bisikleti demirden yapmıştı. Pratik olmayan, ağır, yürütülmesi zor bir araç olmuştu. 1855’te Fransız baba-oğul, ön tekerleğin göbeğine bir pedal takmayı başarmıştı. Bu aletlerine, Latince iki tekerlek anlamına gelen kelimelerden faydalanarak “Bicycle” adını verdiler. Bisiklet önce İngiltere sonra Avrupa’ya yayıldı. Yayılma ve gelişme o kadar hızla oldu ki, Alman-Fransız savaşında Fransız ordu birliklerinde bisiklet kullanıldı. Fransa’da kurulan bisiklet fabrikası imalata başladıktan bir yıl sonra, İngilizler de yeni bir model hazırlayıp piyasaya sürdüler. İlk bisiklet yarışı 1869’da Paris ile Longchap arasında yapıldı. İlk mukavemet yarışını Christia Terront 3 saat 40 dakika 20 saniye ile kazanmıştı. Günümüze kadarki gelişmeler, olimpiyat ve dünya şampiyonaları milyonlarca insanı velodromlara çekiyor.
Bisiklette yaklaşık 1000 parça vardır. Yarışlar; dağlık arazide, düz yollarda, kapalı salon pistlerinde ve motorsiklet arkasında olmak üzere çeşitli şekillerde yapılır. Bu spor tek veya ekiple amatörler ve profesyoneller arasındadır. Yarışmalar yol ve pist olmak üzere ikiye ayrılır. Yol yarışları; etaplı, tek günlük, saate karşı, motorardı ve takım yarışları; pist yarışları ise 4 km. takım, 4 km. pursuvit, 1 km. sürat, 1 km. saate karşı, puanlı yarışlar, tur atlama şeklindedir. Yarış bisikletleri 7 ile 10 kg arasındadır. Bu ağırlık teknolojik gelişmelere bağlı daha da aşağıya indirilmiştir. Pist bisikletleri daha hafiftir. 5,750 ve 6,5 kg arasındadır. Bunlarda fren bulunmaz. Bisiklet yarış pistlerine “velodrom” denir. Konya’da da vardır, ancak uluslararası standartlara uygun olmadığından rekor kırılsa dahi kabul edilmez. En normal pist; üç turu 1 km. edecek şekilde olanıdır. Stadyumdaki pistler 500 metre olarak yapılır. Genişlikleri 5-10 metre arasındadır.
Türkiye’ye girişi 1910’lu yıllara rastlar.

***

KONYASPOR mu efendim?..

Gireceğiz, cumartesi geniş şekilde.

> Yeni Meram >Yazarlar > Yüz akımız Müftüoğlu
Yasal Uyarı: Yayınlanan köşe yazısı/haberin tüm hakları Yeni Meram'a aittir. Kaynak gösterilse dahi köşe yazısı/haberin tamamı özel izin alınmadan kullanılamaz.
Ancak alıntılanan köşe yazısı/haberin bir bölümü, alıntılanan habere aktif link verilerek kullanılabilir. Ayrıntılar için lütfen tıklayın.

ÖNEMLİ NOT: Bu sayfalarda yayınlanan okur yorumları okuyucuların kendilerine ait görüşlerdir. Yazılan yorumlardan YENİ MERAM veya yenimeram.com.tr hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.