YAZARLAR

Bu yazıyı daha önceleri kaleme alacaktık. Belki biraz gecikti ama geç de olsa vurgulanması gereken ciddi bir konu; araya ABD ve Rusya görüşmeleri, Mümbiç, Kobani ve diğer stratejik mini şehirler girdi. Daha da gündemden çıkması olası görünmüyor. Dahası gündemde mini enerji şehirleri, petrol şehirleri var (Kamışlı?). Gündem biraz yerine otursun o konulara tekrar dönmek isteriz. Zira herkes harekat ile ilgili görüşlerini arz ediyor.

Gelelim yazı başlığında zikredilen toplu ulaşım kararına. Konya Büyükşehir Belediyesi UKOME (Ulaştırma Koordinasyon Merkezi) bir karar alarak 15 ilçedeki 19 toplu ulaşım hattını tamamen kaldırdı. 10 hatta ise optimizasyon çalışması devam ediyor. Bu hatlardaki ulaşım hizmetleri yine UKOME tarafından özel sektöre devredilecek ancak devletin hizmetleri yine UKOME tarafından yapılacak. Büyükşehir Belediyemiz Konya sınırları dahilinde 668 otobüs, 1100 personel ile 272 hatta günlük 3128 tarifeli sefer ile 250.000 kişiye hizmet vermektedir. Allah kolaylık versin. Konya geniş bir coğrafyaya sahip ve 40.000 kilometrekarelik bir alana sahip. Hep söyleniyor, Belçika ve Hollanda gibi bize “hasım”lığını yakınen bildiğimiz ülkelerden daha büyük. 2014’ü hatırlamaya çalışıyorum; Yeni Büyükşehir Yasası 5216 çıkmış. Konya il sınırları (40.000 km²) Büyükşehir Belediyesinin mücavir olan sınırı olmuş. Belde Belediyeleri mahalle statüsüne geçerken 3 olan merkez ilçe sayısı 31’e yükselmiş. Daha önce 19 olan Büyükşehir meclis üyesi sayısı da tabii meclis üyeleri (ilçe Belediye Başkanları) ile birlikte 131’e yükselmiş. İl Özel İdaresi ortadan kalkmış. 2014 yılında ilçe belediye başkanı olarak bir teklifte bulunmuştum. O zamanlar aylık toplu ulaşım zararı 400.000 TL civarında idi. Yeni bir başlangıç yapılıyor. Gelin Güneysınır’da olduğu gibi toplu ulaşıma girmeyelim. Vatandaş daha önce olduğu gibi toplu ulaşım araçları ile seyahatine devam etsin diye.

Hatta bu toplu ulaşım zararı kalkınca aylık 400.000 TL’ye her ay o ilçeye ya da beldeye birer park yapılsın, 5 yılda 60 park yapalım diye. Tabiki büyüklerimiz tarafından bu yapılan öneri itibar görmedi ve zarar katlandı, devam etti. Bugünlerde zararın boyutu aylık 800.000 TL civarında. Yine aynı hesaptan gidersek o tür yerleşim birimlerine 800.000 TL’lik bir park yapsanız, 4 derslikli bir okul yapsanız, bir Kur’an kursu ya da cami vb. yatırımlar yapsanız bundan daha hayırlı olur kanaatindeyiz.

Hükümetin almış olduğu bir hayırlı ve bereketli toplu ulaşım kararı var. 65 yaş ve üstü vatandaşlarımıza belediye toplu ulaşım araçları ücretsiz. Ancak maalesef bu işi de sulandırmışız. Konya geniş bir coğrafyaya sahip dedik. Bugün 40.000 km²’lik bir alan içerisinde Taşkent’ten Yunak’a, Halkapınar’dan Ahırlı’ya, Kulu’dan Akşehir’e ve diğer yerleşim alanlarına kadar ücretsiz gezebilirsiniz. Hükümetin almış olduğu bu karar bir bakıma imkan olmayanlar için ‘kültür gezileri’ mahiyetinde alınan karar. Ancak biz bu kararı kendimize uyarlayıp Konya’nın 160 km² ilerisindeki bir ilçeden Konya merkezine alışverişte kullanıyoruz. Neticede daha verimli ve yine bizim için ayrılan ödenekleri hoyratça kullanıyoruz. Dünyanın hiçbir yerinde toplu ulaşım para kazanmıyor. Devamlı olarak sübvanse edilmekte. Biniş ücretinin 2.5 Euro (16 TL) olduğu Amsterdam’ da her yılın zararına göre belediye bevletten 30.000.000 Euro civarında sübvanse almakta.

UKOME olumlu ve uygulanması elzem olan bir karara imza atmıştır, hayırlı bir karar almıştır. Zaten ilk aşamada toplu ulaşım hattından çekilen 19 ve ileriki hesaplarda belki de 29’a çıkacak ve iptal edilecek hatlar için taşıma işlemlerini özel sektör yapacak bu işin kontrolü ve denetimi de UKOME’ de olacaktır. Bu hayırlı işin siyasi bir malzeme yapılması ve ajite edilmesini de doğru bulmamaktayız. Büyükşehir belediyemiz ve UKOME’nin uhdesindeki bu iş ile alakalı tabiki kendilerinin vereceği karardır ancak bu hatlarda çalışan büyükşehir otobüsleri ihaleyi alan firmalara kiraya dahi verilebilir.

Rabbim; yolunuzu açık ve emin eylesin. Kalın sağlıcakla

> Yeni Meram >Yazarlar > UKOME’nin Toplu Ulaşım Kararı
Yasal Uyarı: Yayınlanan köşe yazısı/haberin tüm hakları Yeni Meram'a aittir. Kaynak gösterilse dahi köşe yazısı/haberin tamamı özel izin alınmadan kullanılamaz.
Ancak alıntılanan köşe yazısı/haberin bir bölümü, alıntılanan habere aktif link verilerek kullanılabilir. Ayrıntılar için lütfen tıklayın.

ÖNEMLİ NOT: Bu sayfalarda yayınlanan okur yorumları okuyucuların kendilerine ait görüşlerdir. Yazılan yorumlardan YENİ MERAM veya yenimeram.com.tr hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.