YAZARLAR

Devrinin ötesinde büyük mimar, “Koca Sinan”, “Yüksek İnşaat Mühendisi” ve bir “Yeniçeri”. İleriki zamanlarda daha fazla sıfat sahibi olma ihtimali yüksek.

Mimar Sinan ile ilgili birçok şey rivayet edilir. Yaygın olarak bizlerin öğrendiği ve öğrettiği, Mimar Sinan’ın aslında devşirme kökenli olduğu, Acemi Oğlanlar Ocağına kayıt edildikten sonra soluğu Yeniçeri Ocağında aldığıdır. Son zamanlarda bunun tam tersi olarak, Sinan’ın aslında öz Türk olduğu ve Kayseri doğumlu olduğu söylenir. Ne yazık ki bununla alakalı tam kesin diyebileceğimiz bir bilgi bulunmamakta. Açıkçası bizler içinde devşirmeymiş, değilmiş çokta önemli değil. Önemli olan Türk-İslam Medeniyeti içerisinde böyle deha sayılabilecek bir kişiliğin bulunması ve bizler için övünç kaynağı olmasıdır. Eserleri, modern mimari açısından hayranlıkla gözlemlenen ve hayretle karşılanan estetik ve matematiksel zekaya sahiptir. Aynı zaman da gönlünü kaptırdığı padişah kızına olan aşkı, yaptığı camii minareleriyle günümüze kadar ulaşmış nesilden nesile anlatılır bir hal almıştır. Derslerimde özellikle eserlerinin özelliklerinden bahsetmeyi, yaptığı işlerin ne denli zor ve imkansızı başarmanın onun için ne kadar kolay olduğunu anlatıp dururum. Koca Sinan’a olan hayranlığım, İstanbul’da, Edirne’de, Balkanlarda hatta Konya’ da başladı diyebilirim. Gittiğim, gördüğüm yerlerdeki eserlerin hepsine imza atıp, türbesindeki sadeliğe aşık olmamak sanırım elde değil.

Dost meclislerinde, inşaat mühendisi dostumun, Mimar Sinan ile ilgili tespitleri ve fikirleri oldukça heyecan vericiydi. Koca Sinan’ın matematiksel anlamda bir deha olduğunu belirten değerli dostum, yaptığı eserlerin hepsinde birim daire metodu kurduğunu, eserlerin ekseriyetinde, depreme dayanıklılık, akustik, mukavemeti hatta mimarinin nasıl ısınacağını daha yapıdan önce hesapladığını ifade etmekteydi. Aslında biz Koca Sinan’a sadece mimar diyemeyiz yaptığı işlere bakacak olursak kendisinin bugünkü İnşaat Mühendisi seviyesinde işler yaptığı da görülmektedir derdi.

Mimar Sinan ile ilgili ne kadar çok şey yazılabilir, dergiler, makaleler, bilgilendirici metinler, belgeseller hatta her eserine birer film çıkarılabilir. Mimar Sinan yaptığı mimari eserlerin, maddiyatına ayrı, ruhuna ayrı bir hava verir. Kalfalık eseri, ustalık eseri ve birçok eseri, yüz yıllar geçmiş olsa da, çağdaşlık, bilim, estetik ve sanat nasıl yapılır nasıl icra edilir her şeyin kanıtı şeklindedir. Koca Sinan Türk-İslam Medeniyetinin yegane sembollerinden biridir. Her kim kendine, İnşaat Mühendisi, Mimar diyorsa önce kendisine, Osmanlı Devleti’nin baş mimarını örnek almalı yeni medeniyet eserlerini zirveye taşımalıdır… Bu bizlerin, gelecek nesillere olan borcudur.

> Yeni Meram >Yazarlar > Mimar Sinan ve Medeniyet
Yasal Uyarı: Yayınlanan köşe yazısı/haberin tüm hakları Yeni Meram'a aittir. Kaynak gösterilse dahi köşe yazısı/haberin tamamı özel izin alınmadan kullanılamaz.
Ancak alıntılanan köşe yazısı/haberin bir bölümü, alıntılanan habere aktif link verilerek kullanılabilir. Ayrıntılar için lütfen tıklayın.

ÖNEMLİ NOT: Bu sayfalarda yayınlanan okur yorumları okuyucuların kendilerine ait görüşlerdir. Yazılan yorumlardan YENİ MERAM veya yenimeram.com.tr hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.