YAZARLAR

Zonguldak’ın Çaycuma İlçesinde 970 metre uzunluğundaki tarihi köprünün 100 metrelik bölümünün çökmesi, bir minibüsle otomobil’in Filyos çayına düşmesi gündeme köprü faciasını taşıdı.

Osmanlı’dan bu yana köprü sözcüğü sıkça telaffuz edilen kavram olmuş, özellikle Mimar Sinan’ın yaptığı köprüler övünç abidesi olarak tarihe not düşmüştür.

Son verilere göre ülkemizdeki köprü sayısı 1420’ dir; En eskileri M.Ö. 13. yüzyıla ait Boğazköy ‘deki Hitit dönemine ait köprü ve Urartu döneminden kalan Muş )’taki Kız Köprüsüdür Hitit döneminden 1, Urartı döneminden 1, Roma döneminden 120, Osmanlı döneminden 1110, Cumhuriyet döneminden 54 köprü günümüze dek bulunuyor. İstanbul, adeta Köprüler kentidir;

Büyükçekmece, Silivri ve Silivri Girişi , Çoban çeşme, Kemerli , Odabaşı, Bostancı, Küçükçekmece, Galata, Unkapanı , Boğaziçi

ve Fatih Sultan köprüleri. önemlidir.

İstanbul’un İncisi olarak nitelenen Boğaziçi Köprüsü, Porto’daki Dom-Luís-Köprüsü gibi iki kenti birbirine bağlamakla kalmıyor, Avrupa ve Asya kıtalarını kavuşturuyor. Köprü 29 Ekim 1973’ten beri sadece İstanbulluların değil tüm Türkiye’nin hizmetinde işlevini sürdürmektedir.

Konya da köprü zengini illerimizdendir.

Bu konuya da yarın değineceğim.

Dünyanın en uzun köprüsü Güney Fransa’daki 2460 metre uzunluğundaki Viaduc de Millaudur. Kurulduğu 2004 yılından beri sürücüler kendilerini pilot gibi hissediyor. Zira köprünün yüksekliği yerden tam 270 metre yüksekliktedir.

Dünyanın diğer ünlü köprüleri;

Golden Gate Bridge , Rialto Köprüsü , Karl Köprüsü , Pont Neuf Ponte Vecchio , Tower Bridge , Ünlü kapanan köprüsü Tower Bridge olmasa, Londra acaba ne yapardı? 1894 yılında kurulan köprü 244 metre uzunluğunda. Yayalar ve otomobillerein ayrı şeritleri bulunuyor: Otomobiller köprüyü Themse Nehri’nin 9 metre, yayalar ise 43 metre üzerinden seyrederek geçiyor.

Brooklyn Bridge , Sydney Harbour Bridge , Vasco-da-Gama- Köprüsü , Kintai Köprüsü, Iwakuni , Leonard P. Zakim Bunker Hill Bridge, Boston Brixby Bridge, Big Sur Dom-Luís-Köprüsü, Nehri üzerindeki kavisli köprü Portekiz’in Porto ve Vila Nova de Gala kentlerini birbirine bağlıyor. Otomobil trafiği için iki ayrı katı bulunan köprü 1886 yılında yapıldı ve 385 metre uzunluğunda. Coalbrookdale Bridge

***

Bir köprü öyküsü;

Hindistan Pencap’ta köprünün bakımı, onarımı için mühendis görevlendirilir, ödenek çıkarılır; elinde çanta para ile köprünün bulunduğu yere yollanır. Bir süre sonra mühendis geri döner, “öyle bir köprü yok orada!” parayı teslim eder.
Âmir, öfkelenir: “Sen de ne biçim adammışsın? Ötekiler köprüyü bile yok ettiler, sen bir çanta parayı yok edemedin!”
Zamanında köprü yapımı için ayrılan bütçe mahalli idareciler tarafından pay edilip köprü yapılmış gibi gösterilmiş. Kâğıt üzerinde, kayıtlarda orada bir köprü var! Ve yıllardır, “orda bir köprü var uzakta…” deyip olmayan köprünün bakımı için adam gönderilirmiş, gidenler “baktık, onardık” deyip geri gelir, rapor verirlermiş. Ellerine verilen parayı da cebe indirirlermiş. Bürokrasi çarkındakiler bu meseleden haberdar da olsa hepsi yarar sağladıkları için susmayı yeğlemiş, örtbas etmek herkesin işine gelmiş. Köprünün yokluğunun yol açabileceği sıkıntılar, tehlikeler, kazalar, çevre halkının ihtiyaçları da kimseyi ilgilendirmemiş. Nihayet bir namuslu memur çıkıp da “Yahu orada köprü filan yok!” diyene kadar. O da azar yemiş!

BİR DAMLA:

Her zaman kendi çıkarını düşünen, çok çabuk düşman kazanır.

> Yeni Meram >Yazarlar > KÖPRÜLER YAPTIRDIM GELİP…
Yasal Uyarı: Yayınlanan köşe yazısı/haberin tüm hakları Yeni Meram'a aittir. Kaynak gösterilse dahi köşe yazısı/haberin tamamı özel izin alınmadan kullanılamaz.
Ancak alıntılanan köşe yazısı/haberin bir bölümü, alıntılanan habere aktif link verilerek kullanılabilir. Ayrıntılar için lütfen tıklayın.

ÖNEMLİ NOT: Bu sayfalarda yayınlanan okur yorumları okuyucuların kendilerine ait görüşlerdir. Yazılan yorumlardan YENİ MERAM veya yenimeram.com.tr hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.