Konya
°C
Yeni Meram
28.09.2017 12:06

Gizli gurmeler restoranlara not verdi

Türkiye'deki işletmelerin hizmet standardını yükseltmek, mutfak meraklıları için en doğru adresleri vermek amacıyla kurulan YEDY Gastronomik Derecelendirme Sistemi'nin 104 gizli müfettişi, yurdun dört bir yanında yaptıkları gözlem sonucunda başarılı buldukları restoranları yıldızlarla derecelendirdi.

A+
A-
28.09.2017 12:06
28.09.2017 12:12
0
4621
ABONE OL
Türkiye'deki işletmelerin hizmet standardını yükseltmek, mutfak meraklıları için en doğru adresleri vermek amacıyla kurulan YEDY Gastronomik Derecelendirme Sistemi'nin 104 gizli müfettişi, yurdun dört bir yanında yaptıkları gözlem sonucunda başarılı buldukları restoranları yıldızlarla derecelendirdi. Michelin ve Zagat gibi uluslararası örneklerden yola çıkılarak 2014 yılında çalışmalarına başlayan YEDY, Türkiye'nin ilk bağımsız derecelendirme sistemi oldu. Organizasyonun profesyonel ve amatör müfettişlerden oluşan 104 gurmesi, bir yıl boyunca müşteri gibi restoranlara gitti. Gurmeler, bu işletmeleri yemek, menü, sunum, servis şekli, temizlik, masa örtüsü, kaşık, çatal, tabak gibi kriterleri baz alarak inceledi. Gurmeler, kriterleri sağlama durumuna göre 28 işletmeye 1-2 veya 3 yıldız verdi, 300 işletmeyi ise "lezzet noktası" olarak belirledi. Anadolu Halk Mutfağı Derneği Başkanı ve YEDY organizasyonunun kurucularından Adnan Şahin, AA muhabirine yaptığı açıklamada, dünyanın çeşitli yerlerinde uzun süredir mutfak tescilleme ve derecelendirmelerin yapıldığını, Türkiye'nin bugüne dek bu konuda eksik kaldığını söyledi. Derecelendirme ile iyi işletmeleri ortaya çıkarmanın sektörün hizmet çıtasını ileriye taşıyacağını belirten Şahin, "Yemeklerimizde bir standart yok. Bugün A yerinde yediğimiz yemeği üç gün sonra yiyemiyoruz. O yüzden Türkiye'de önemli bir şey oldu ve YEDY derecelendirme sistemi geldi. Üzerinde 4-5 yıldır çalışılan sistem artık bir çıpa vazifesi görecek." diye konuştu. "Biz 'Sen kötüsün, oyunun dışındasın' demiyoruz" YEDY'nin 26 müfettişinin 4 yıldır farklı noktalarda incelemeler yaptığını anlatan Şahin, şöyle devam etti: "Toplam 104 müfettiş de Türkiye'yi bir yıldır dolaşıyor. Bütün rotalar, gidilecek tüm noktalar önceden belirlendi. Bunlar Türkiye'nin bütününü ve Kıbrıs'ı kapsıyor. Sadece belli bölgeler yok. Türkiye sadece Bodrum, Çeşme ve Antalya'dan ibaret değil. Türkiye büyük bir ülke, hepsi gezildi ve bitti. Derecelendirme kitabı da 1 Kasım'da çıkıyor. İnşallah bundan sonra diğer restoranlar, yiyecek içecek işletmeleri de bunu görerek çok daha etkin ve doğru hizmet verebilir. Biz 'Sen kötüsün, oyunun dışındasın' demiyoruz. Neden kötü ya da iyi, neden 1 veya 2 yıldız alıyor, bunları açıklıyoruz. 'Şunu düzeltirseniz daha başarılı olursunuz' diyoruz." "Ülkemizde artık standartlar yavaş yavaş oturacak" Şahin, derecelendirme için bir aplikasyon kullandıklarını dile getirerek sözlerini şöyle sürdürdü: "Müfettişlerimiz telefonuyla gidiyor, aplikasyondaki kriterlerin cevabını veriyor. Puan otomatik olarak sisteme düşüyor. Karşılığında ise 1, 2, 3 yıldız veya 'lezzet noktası' gibi dereceler veriliyor. Yiyecek, içecek adına her yere gidiliyor. Bu bir restoran olabileceği gibi pastane, köşedeki bir köfteci, kebapçı da olabilir. Her yer için standartlar aynı. Bu sayede ülkemizde artık standartlar yavaş yavaş oturacak. Elimizde böyle bir kitabımız olacak." Yıldızlı restoranlar için ağır kriterler olduğuna dikkati çeken Şahin, "Restorandaki demirbaştan lavaboya, giriş kapısından kullanılan servis takımlarına, çatala, bıçağa, kaşığa, porselen tabağa, servis şeklinden menünün hazırlanmasına kadar her şeye bakılıyor ancak mesela Michelin Guide'da şarap önceliklidir. Bizde öyle bir öncelik yok. Bir işletme 3 yıldız alabilmek için şarap satmak zorunda değil." ifadelerini kullandı. Her yıldızın bir anlamı var Şahin, yayınlanacak kitabın işletmeciler için rehber olacağına işaret ederek şunları kaydetti: "Restoranlar eksiklerini görme, kendini geliştirme imkanı bulacak, en iyisi olabilmek için gayret edecek. Bilgilenmek isteyen işletmecilere 'Şuralarda eksik not almışsınız' diyeceğiz. Bu kitaba hiçbir işletme reklam veremiyor. Hiçbir şekilde parasal ilişkilere girilmiyor çünkü etik ve güvenilir olmak zorundasınız. Restoranlara verilen 1 yıldız 'İşletmenin bulunduğu mevkideyseniz tercih edebilirsiniz', 2 yıldız 'İşletmenin bulunduğu mevkiye yakınsanız yol değiştirmenize değer', 3 yıldız ise 'Sadece o işletmede yemek yemek için bulunduğu şehre gidilebilir' anlamına geliyor. Yıldız alamayan ancak lezzet konusunda başarılı bulunanlar ise 'lezzet noktası' olarak belirlendi."
HABER YORUMLARI
  1. Henüz yorum yapılmamış.
    İlk yorumu yukarıdaki form aracılığıyla siz yapabilirsiniz.