Konya
°C
Yeni Meram
31.07.2018 07:31

Bir ilke imza attı

Necmettin Erbakan Üniversitesi Harita Mühendisliği Bölümü Kartografya Anabilim Dalı Öğretim Üyesi Dr. İlkay Buğdaycı, Türkiye’de ilk defa kartografya (harita bilimi) alanında çocuklara yönelik atlas tasarladı

A+
A-
31.07.2018 07:31
30.07.2018 15:35
0
2288
ABONE OL
Necmettin Erbakan Üniversitesi Harita Mühendisliği Bölümü Kartografya Anabilim Dalı Öğretim Üyesi Dr. İlkay Buğdaycı, Türkiye’de ilk defa kartografya (harita bilimi) alanında çocuklara yönelik atlas tasarladı NECMETTİN Erbakan Üniversitesi Harita Mühendisliği Bölümü Kartografya Anabilim Dalı Öğretim Üyesi Dr. İlkay Buğdaycı, Türkiye’de ilk defa kartografya (harita bilimi) alanında çocuklara yönelik atlas tasarladı. İlkokul öğrencilerine yönelik tasarlanan atlasla bir ilke imza atan Buğdaycı, çalışmasının Milli Eğitim Bakanlığı tarafından destek görmesini istiyor. Necmettin Erbakan Üniversitesi (NEÜ) Harita Mühendisliği Bölümü Kartografya Anabilim Dalı Öğretim Üyesi Dr. İlkay Buğdaycı, Türkiye’de ilk defa kartografya (harita bilimi) alanında çocuklara yönelik atlas tasarladı. İlkokul öğrencilerine yönelik tasarlanan atlasla bir ilke imza atan Öğretim Üyesi Dr. Buğdaycı ve Dr. Hüseyin Zahit Selvi çalışmasının destek görmesini istiyor. Özellikle Milli Eğitim’in çocuklara ücretsiz dağıttıkları ders kitaplarıyla birlikte ‘İlkokul için Türkiye Atlası’ adıyla tasarladıkları atlasın da ücretsiz dağıtılmasını isteyen Öğretim Üyesi Dr. Buğdaycı bu konuda destek bekliyor. ‘HARİTALARDA İNANILMAZ HATALAR VAR’ NEÜ Harita Mühendisliği Bölümü Kartografya Anabilim Dalı Öğretim üyesi Dr. İlkay Buğdaycı, “Farklı ülkelerde kartografya alanında yapılan çalışmaları incelediğimiz zaman çocuklara yönelik çok farklı ve özel ürünlerin olduğunu gördük. Yine eğitime destek anlamında çok ciddi materyaller var. Mesela Bulgaristan, İngiltere, Avusturya, Brezilya, Macaristan’da ciddi anlamda çalışmalar yapılıyor. Türkiye’de de mevcut durumu değerlendirerek, araştırarak harita alanında böyle bir çalışmaya ihtiyaç olduğu kanısına vardık. Ülkemizde ders kitaplarında ya da piyasada kolaylıkla bulunabilen atlaslardaki haritaları inceledik. İnanılmaz hatalar, eksiklikler gördük ve çok sıkıntılı haritalarla karşılaştık. Dolayısıyla ülkemizde eğitime yönelik materyaller konusunda ciddi sıkıntılar var. Tabii burada bizim üzerimize düşen konunun haritayla ilgili olan boyutudur” dedi. ‘TÜRKİYE’DE İLK CİDDİ ÇALIŞMAYI YAPTIM’ Piyasada harita üretenlerin kartografya eğitimi almayan kişiler olduğunu ve bu konuda Türkiye’de ilk ciddi çalışmayı kendisinin yaptığını belirten Öğretim Üyesi Dr. İlkay Buğdaycı sözlerini şu şekilde sürdürdü: “ Haritalar bugüne kadar coğrafyacılar, grafik tasarımcılar ve sosyal bilgiler alanında çalışan kişilerin yaptığı çalışmalarla ortaya çıkıyordu. Bugüne kadar ihtiyacı hep onlar karşıladı. Bu işin doğru yöntem ve tekniklerle yapılması gerekiyor. Çocuğun ilk gördüğü haritaların doğru haritalar olmasını istiyoruz. Kullanıcın yaş grubu, eğitim seviyesi çok önemli. Çocuklara ilkokulda bir atlas aldırtıyoruz ve çocuk lise sona kadar o atlası kullanıyor. Böyle bir şey dünyanın hiçbir yerinde yok. Onların yaş gruplarına göre materyaller hazırlamamız gerekiyor. Ortaya koyduğumuz‘İlkokul için Türkiye Atlası’nın da en önemli özelliği bu. Yani sadece ilkokul çağındaki çocukların anlayabileceği bir atlas. Onların öğrenmeleri gerektiği kadar bilgiler var atlasta.” GÖRSELLERLE BİLGİ YÜKLEMESİ YAPILIYOR Çocuklar için tasarladıkları ‘İlkokul için Türkiye Atlası’ hakkında bilgiler veren Buğdaycı, “Çalışmasını yaptığımız haritalarda belirlediğimiz işaretler var. Harita üzerinde nokta çizgi ve alan dediğimiz bir takım işaretlerle; o işaretleri renklendirerek, biçimlendirerek, boyutlarını büyüterek yada küçülterek bilgiler veriyoruz. Ya da bir noktaya uçak görselini ekleyerek çocuğa o alanın havaalanı olduğu bilgisini veriyoruz. Yine bir çizgiyi maviye boyayarak o çizginin akarsu olduğu bilgisini veriyoruz. Yani görsel değişkenlerle bilgi yüklemesi yapıyoruz” diye konuştu. “MADDİ BİR DESTEK BEKLEMİYORUZ” Öğretim Üyesi Dr. Buğdaycı, “Çocuk haritası üzerinde çalışırken diğer bir temel amacımız ise Milli Eğitim’in çocuklara ücretsiz dağıttıkları ders kitaplarıyla birlikte ‘İlkokul için Türkiye Atlası’ adıyla tasarladığımız atlasın da ücretsiz dağıtılmasıydı. Fakat bu konuda destek göremedik ve bu isteğimiz reddedildi. Hiç olmazsa Konya’da dağıtımı yapılsın. Daha sonraki süreçlerde belki Türkiye genelinde dağıtımı yapılır. Tabii bu konuda maddi bir destek beklemiyoruz. Çocuk atlası dışında lise öğrencileri için de bir çalışma yapacağız” şeklinde konuştu. Kader EŞİYOK
HABER YORUMLARI
  1. Henüz yorum yapılmamış.
    İlk yorumu yukarıdaki form aracılığıyla siz yapabilirsiniz.