Konya
°C
Yeni Meram
05.02.2015 20:00

36 bin 955 kişiye Evde Sağlık Hizmeti

A+
A-
05.02.2015 20:00
05.02.2015 18:08
0
9756
ABONE OL
Konya Halk Sağlığı Müdürlüğü tarafından yürütülen “Evde Sağlık Hizmeti” ile rahatsızlığından dolayı hastaneye gitme imkânı olmayan hastaların muayenesi evlerinde yapılıyor. Tetkik, tedavi, tıbbi bakım ve rehabilitasyon hizmetleri de yine aile ortamında gerçekleştiriliyor. Evde bakım hizmetinin temel amacı; yaşlı, hasta ve engellinin ihtiyaçlarını en iyi şekilde karşılayarak bu kişilere destek olmak, işlevselliğini arttırmak, olabildiğince gücünü muhafaza etmesine, bağımsız yaşamasına yardımcı olmak. Evde sağlık hizmeti birimleri, Konya’daki çalışmalarına 1 Mart 2011’de başladı. Koordinasyon merkezinde 1 Doktor, 3 Hemşire, 1 Tıbbi sekreter görev yapıyor. Halk Sağlığı Müdürlüğü’ne bağlı olarak görev yapan Evde Sağlık Hizmetleri Koordinasyon Merkezi; İl merkezinde 7, ilçe hastane birimlerinde 9, İlçe Toplum Sağlığı Merkezleri’nde 19, Ağız ve Diş Sağlığı Merkezi bünyesinde 2 olmak üzere toplam 37 birimle hizmet veriyor. İl genelinde 1 Uzman Hekim, 16 Pratisyen Hekim, 2 Diş Hekimi, 44 Yardımcı Sağlık Personeli ve 18 diğer personel görev yapıyor. Tüm bu ekiplerle, Konya’da bugüne kadar 36 bin 955 kişiye ulaşıldı ve tetkikleri ve tedavileri evlerinde yapıldı. YAŞANABİLECEK AKSAKLIKLARIN ÖNÜNE GEÇİLİYOR Konya Halk Sağlığı Müdür Vekili Dr. Bahattin Akyürek, Evde Sağlık Hizmeti'nin; tedaviyi konforlu hale getirdiğini, hasta ve ailenin iş birliğine katkıda bulunulduğundan tedavi sürecinin daha etkin bir şekilde işlediğini söyledi. Bu hizmetle hastanede oluşabilecek enfeksiyon gibi olumsuzlukların da önüne geçildiğini belirten Akyürek; “Proje sayesinde ülke ekonomisine ve sağlık statüsünün yükseltilmesine de katkı sağlanıyor. Konya’da Evde Sağlık Hizmetleri için 12 adet araç tahsis edildi. İhtiyaç halinde hastanın bağlı bulunduğu aile hekimi de hizmete dahil ediliyor” şeklinde konuştu. Dr. Akyürek, kriterlerin Sağlık Bakanlığı’nca belirlendiğini, sürekli veya geçici yatağa bağımlı olan, günlük işlerini tek başına yapamayan hastaların muayene, tetkik, tahlil, tedavi ve tıbbi bakımının evinde ve aile ortamında sağlandığını, bu kişilere ve aile bireylerine sosyal ve psikolojik destek hizmetlerinin bir bütün olarak verildiğini vurguladı. HASTALIĞIN TEŞHİSİ KONULMUYOR Evde sağlık hizmetleri biriminin görevinin hastalığın teşhisini koymak olmadığını ifade eden Akyürek: “Proje, daha önce ilgili uzman tabiplerince konulmuş olan tanı ve planlanan tedavi çerçevesinde muayene, tetkik, tahlil, tedavi, tıbbi bakım ve rehabilitasyon hizmetlerinin verilmesini, tıbbi cihaz ve malzeme kullanımına ilişkin raporların çıkarılmasına yardımcı olunmasını, hastanın ve ailesinin evde bakım sürecinde üstlenebilecekleri görevler hakkında bilgilendirilmesini, tıbbi cihaz ve ekipmanların doğru ve uygun koşullarda kullanılması konusunda eğitim ve danışmanlık gibi hizmetlerin verilmesini kapsar. Bu amaç için özel eğitimli personel, araç, gereç ve donanım belirlenmiş ve sadece bu hizmet için görevlendirilmiştir. Gerekli olduğu durumlarda uygun cihazların temini sağlanarak yenidoğan için fetoterapi de yapılmaktadır” dedi. BAŞVURULAR, TİTİZLİKLE DEĞERLENDİRİLİYOR Hizmetin verildiği hastalıkların; Felç, MS, ALS gibi nörolojik hastalıklar, ağır engellilik aşırı kilo, ileri derecede KOAH gibi solunum sistemi hastalıkları, palyatif bakım gerektiren terminal dönem kanser hastaları, yaşamını kendi başına idame ettiremeyecek derecede yaşlılık gibi sebeplerle yatağa bağımlı olan hastalar, ortopedi ve travmatolojik hastalar, postop gibi geçici hastalar olduğunu dile getiren Dr. Bahattin Akyürek, başvuruların dilekçe ile hizmet birimlerine veya 444 38 33 numaralı telefon aracılığıyla yapıldığını belirtti. Başvuru sonrasında randevu verilen hastanın ikametine gidilerek yerinde değerlendirildiğini, muayene sonucuna göre evde sağlık hizmetleri hastası olup olmadığına karar verildiğini kaydeden Akyürek: “Evde Sağlık Hizmetleri hastası olduğu düşünülen hasta için ziyaret ve tedavi planı ayarlanıyor, vakanın durumuna göre ilgili dal uzmanları ve ekip personeli ile de istişare edilerek birim sorumlusu hekim tarafından ziyaret zaman ve süreleri, yapılacak tetkikler, uygulanacak bakım ve tedaviler, ekipte yer alacak personel ve iş akış planı belirleniyor ve planlamalar, vakanın durumuna göre günlük, haftalık veya aylık olarak yapılıyor” şeklinde konuştu. 62 BİN 573 HASTA ZİYARET EDİLDİE vde sağlık hizmetlerinin, 112 acil hizmetleriyle karıştırılmamasını isteyen Akyürek, “112 Acil Sağlık Hizmeti randevusuz olarak işlemekteyken, Evde Sağlık Hizmetleri randevu ile ve mesai saatleri içerisinde mümkün olan en kısa zamanda hizmet verebilmektedir. Mevcut hastalık durumları hariç yeni oluşan acil haller birimin görev alanına girmez. Bu durumlarda 112 Acil Ambulans Servisine ya da doğrudan acil servislere başvuru esastır” ifadelerini kullandı. Evde Sağlık Hizmetleriyle 2011’de 2 bin 654, 2012’de 4 bin 339, 2013’te 6 bin 520 ve 2014’te 8 bin 339 olmak üzere toplam 21 bin 852 hasta takip edildi. Ulaşılan hasta sayısı ise 2011’de 3 bin 587, 2012’de 7 bin 442, 2013’te 11 bin 153, 2014’te de 14 bin 773 olmak üzere toplam 36 bin 955. Bunun yanında 2011’de 10 bin 53, 2012’de 17 bin 584, 2013’te 19 bin 42 ve 2014’te 15 bin 894 olmak üzere toplamda 62 bin 573 hasta ziyaret edildi. Kimi evde tedavi ve bakıma alınırken, evde tedaviye uygun görülmeyen hastalar da hastanelere ya da başka sağlık kuruluşlarına yönlendirildi. Adem SERİN
HABER YORUMLARI
  1. Henüz yorum yapılmamış.
    İlk yorumu yukarıdaki form aracılığıyla siz yapabilirsiniz.